Over recruitment

Welke soorten Recruiters zijn er?

Wat ons betreft kun je recruitment zeker een vak noemen. Sterker nog, het vakgebied is uiteenlopender dan je in eerste instantie misschien denkt. Je hebt binnen het vak verschillende functies en specialismen die op het eerste oog op elkaar lijken, maar eigenlijk best verschillend zijn. Nieuwsgierig? Wij leggen je hieronder de overeenkomsten en verschillen tussen vijf soorten Recruiters voor je uit, dus lees snel verder!

Wat is een Corporate Recruiter?

Een ding dat alle Recruiters, Headhunters en Intercedenten gemeen hebben is dat ze allemaal (intern of extern) op zoek gaan naar personeel voor een organisatie. Vooral met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt hebben bedrijven soms moeite met het vinden van personeel en hebben ze zelf niet de tijd en skills in huis om actief op zoek te gaan naar nieuwe werknemers.

De naam verklapt het al een beetje, maar een Corporate Recruiter werft voor de organisatie waar hij of zij zelf werkt. Hoewel het takenpakket van een Corporate Recruiter per organisatie verschilt, is hij of zij vaak ook bezig met het adviseren van de desbetreffende organisatie over recruitment zaken en het begeleiden van het sollicitatieproces. Met dit doel kan de Corporate Recruiter samen met naaste collega’s de juiste match creëren en er voor zorgen dat interne vacatures zo snel en goed mogelijk worden gevuld.

Hoe de baan als Corporate Recruiter er precies uitziet hangt, zoals hierboven genoemd, erg af van de organisatie waarvoor je werkt. Werk je voor een kleine organisatie in een schaarse markt? Dan ligt de nadruk op het zoeken en vinden van dit personeel. Voor grote organisaties met een bekend werkgevers merkt zal het aantal sollicitanten hoger zijn, waardoor de nadruk meer ligt op het selecteren van de juiste sollicitanten.

Wat doet een Recruitment Marketeer

Zoals hierboven al even benoemd is, is het vinden van personeel in sommige branches een grote uitdaging. Daarom is de rol van de Recruitment Marketeer steeds belangrijker geworden. Kandidaten kun je tegenwoordig bijna vergelijken met consumenten. Je zou in sommige branches zelfs kunnen zeggen dat bedrijven deze dagen solliciteren bij hun potentiële werknemers in plaats van andersom. Hoe bereik je dan die kandidaten? Door marketing in te zetten.

De functie van een Recruitment Marketeer kun je dan ook het beste omschrijven als de gouden combinatie tussen HRM/Recruitment en Marketing. Een Recruitment Marketeer houdt zich bezig met het in kaart brengen van een doelgroep om te ontdekken waar je deze kunt vinden en hoe je ze moet benaderen. Zo kun je vervolgens je vacature(s) zo efficiënt mogelijk te verspreiden. Een Recruitment Marketeer is dus niet direct hoofdverantwoordelijk voor het invullen van vacatures, maar focust zich dus op het creëren en implementeren van marketingcampagnes om de wervingsplannen te ondersteunen.

Wat doet een Recruitment Consultant

Dit type Recruiter werkt meestal bij een bureau om zo meerdere klanten te kunnen helpen met het invullen van hun vacatures. Dit is een commerciëlere variant, omdat Recruitment Consultants vaak zelf acquisitie moeten doen. Dit houdt in dat ze actief potentiële klanten moeten benaderen om opdrachten binnen te halen. om vervolgens voor deze klanten aan de slag te gaan. Als Corporate Recruiter werk je voor een organisatie die je door en door kent, omdat jezelf er vast voor werkt en werft. Voor een Recruitment Consultant is dit anders, omdat ze zelf geen onderdeel zijn van de organisatie waarvoor ze werven. Dit zorgt ervoor dat het een extra grote uitdaging is om de perfecte match tussen klant en kandidaat te maken.

Een Recruitment Consultant werft dus actief, vaak voor diverse bedrijven tegelijkertijd. Daarnaast werkt een Recruitment Consultant vaak op basis van een plaatsing fee. Er wordt dan een percentage of bedrag afgesproken per gemaakte match en dus per geslaagde opdracht. Hoe succesvoller je bent, hoe meer je dan dus kan verdienen.

Wat is een Intercedent

Een intercedent wordt ook wel een ‘360 graden Recruiter’ genoemd. Dit is omdat een Intercedent betrokken is bij diverse aspecten van het recruitmentproces, maar ook met taken die daarbuiten vallen. Hij of zij werkt vaak voor een uitzendbureau en is verantwoordelijk voor zowel het werven van nieuwe klanten als de bijbehorende administratie en het recruitmentproces zelf. Eigenlijk is een intercedent dus een accountmanager, medewerker binnendienst en Recruitment Consultant in één. Veel bedrijven hebben ervaren dat dit niet effectief werkt en daarom neemt het aantal intercedenten gestaag af.

Wat is een Headhunter?

Een Headhunter kun je zien als een soort extremere versie van een Recruitment Consultant. Headhunters staan er namelijk om bekend dat ze tot het uiterste gaan om de juiste personen te vinden. Ze halen veel uit de kast om een kandidaat weg te halen bij zijn of haar werkgever. Je ziet daarom vaak dat Headhunters vooral actief zijn in bepaalde schaarse branches en worden ingeschakeld om te werven voor hogere functies (management / C-level). Meestal komt er geen standaard recruitmentproces aan te pas en wordt er zelfs geen vacature geplaatst. Het zijn dan ook vaak ZZP’ers, die hoge bedragen vragen voor het plaatsen van een kandidaat.

Hopelijk hebben we je met bovenstaande voorbeelden weer wat verder wegwijs kunnen maken in de wereld van recruitment. Lijkt het jou ook leuk om als Recruiter te werken? Check dan de vacature via onderstaande button. Ook kun je hieronder even testen wat voor type Recruiter jij bent. Check it out!